19 Nisan 2020 Pazar

Evde kalan vatandaş, geçmediği köprünün faturasını her koşulda ödeyecek

Korona salgını  ve hafta sonları sokağa çıkma yasağı nedeniyle evde kalan vatandaşın, Hazine garantili ‘yap işlet devret’ modeli ile yapılan köprü ve otoyollar için devletin işletmeci firmalara yapacağı ödeme de katlandı.   

BOLD – Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle alınan tedbirler kapsamında araç trafiği de yüzde 50’lere varan oranlara düştü. Yap işlet devret modeliyle yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli ve Kuzey Marmara Otoyolu ile diğer bazı ücretli otoyollar için devletin ödediği araç geçiş garantisi devam ediyor. Evde kalan vatandaş, her koşulda geçmediği köprü ve otoyolun ücretini ödeyecek.  

2019 YILINDA VATANDAŞIN CEBİNDEN 2.5 MİLYAR TL ÇIKTI 

Karar’da yer alan habere göre, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden öngörülen araç geçmediği için işletmeci IC İçtaş İnşaat-Astaldi konsorsiyumu ICA’ya devlet 2 milyar 50 milyon TL ödemişti. Aynı yıl Karayolları Genel Müdürlüğü, YİD modeliyle inşa edilen köprü ve otoyol projelerine, garanti ödeme tutarı olarak 7.8 milyar TL ödenek ayırmıştı. Osmangazi Köprüsü’nde ilk 3 yılda öngörülen araç geçiş sayısının yarısı tutturulmuştu. 2019 Eylül rakamlarına göre, her bir vatandaşın cebinden 23.26 TL araç geçiş bedeli olarak çıkmıştı. Osmangazi Köprüsü ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’na, 2019 yılı için araç geçiş garantisi kapsamında 2.5 milyar TL’yi aşkın bir ödeme yapıldı. 

Devletin araç geçiş garantisi verdiği YİD modeli, projelerin daha pahalıya mal olması nedeniyle tartışıma konusu oldu. Örneğin, bu mega projelere ödenen garanti bedelleri hesaplandığında saniyede 6.4, dakikada 384 dolar, iki günde ise 1 milyon 105 bin 920 dolarlık devletin kasanından çıkıyor. Bir kişi hiç köprüden geçmese ya da otoyolu kullanmasa bile faturaya ortak olmuş oluyor. 

VATANDAŞ EVDE KALDI GARANTİ PARASI KATLANDI 

Koronavirüs nedeniyle araç trafiğinin yüzde 50’lere düşmesi, YİD modeli ile yapılan köprü ve otoyollar için devletin kasasından daha çok para çıkması anlamına geliyor. Zaten araç garantisinin altında geçişlerin olduğu projelere 2020’de ödenecek bedele dolardaki artış da yansıyacak. Bir anlamda sokağa çıkma yasağı nedeniyle köprüleri ve otoyolları kullanmayan vatandaşların cebinden daha fazla para çıkmış olacak. Sokağı çıkma yasağını ihlal edenler 3 bin 200 TL öderken, evde kalanlar da köprü ve otoyollara daha fazla dolar ödeyecek. 

Bu durum muhalefet tarafından koronavirüs önlemleri kapsamında sık sık dile getiriliyor. İlk kez Gelecek Partisi Genel Başkanı Davutoğlu, bu köprü ve otoyolları işleten firmalara “zor süreçte elinizi taşın altına koyun” çağrısı yapmış, hükümete de “ödemeleri erteleyin, mağdur kesimlere kaynak yaratın” önerisi yapmıştı. 

Cengiz İnşaat’ta “Bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu!”

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder