21 Şubat 2020 Cuma

Vatandaş ayağını marketten kesiyor, evde üretim artıyor

Türkiye Barometresi Yeni Yıl Raporu’na göre 2019’da hane halkı evde daha çok zaman geçirdi. Fiyatı artan salça, konserve, reçel ve yoğurt gibi temel gıda ürünleri de daha çok evde üretilmeye başlandı.

BOLD – Araştırma şirketi Ipsos’un ‘Türkiye Barometresi Yeni Yıl Raporu’ndaki hane halkı harcamaları analizi dikkat çekici bulgular içeriyor. Bilhassa ‘evde üretim’ konusu göze batıyor.

İLK TEDBİR EV DIŞI DAVRANIŞLARDAKİ AZALMA

Dünya gazetesinden İbrahim Ekinci’nin haberine göre raporda şöyle deniliyor:

“Kriz söylemleri başlayınca ilk tedbir ev dışı davranışların azalması veya yapılmaması yönündeydi. Bu da, 2019’da evde daha çok zaman geçirildiğini bize gösteriyor.

Temel gıda ürünleri, ev yapımı ürünlerde kullanılan malzemelerin artması, bu sene ilk defa büyüme gösteren kategorilerin olması bize bu yönde bir hareket olduğunu gösteriyor.”

KONSERVELİK KAVANOZ SATIŞI ÇOK ARTTI

‘Ev yapımı ürünlerde kullanılan malzeme’ payındaki artışta Ipsos verilerini destekleyen başka gözlemler de var. Son iki yıldır ‘konservelik kavanoz satışlarının çok arttığı’, tüketicinin salça, konserve, reçel, yoğurt vs. şeyleri daha çok evde üretmeye yöneldiği belirtiliyor.

Alkollü içecek fiyatlarındaki yükselişin etkisiyle evde üretimde ciddi artışlar olduğu daha önce haber konusu olmuştu. Bu eğilimin diğer gıda ürünlerine de yansıdığı anlaşılıyor.

SATIN ALINANLARA DAHA YÜKSEK ÖDEME KAYNAKLI

2019’da harcama artışı çok yüksekken miktarsal endekslerde daralma görülmediği, sebebin ‘sepet değerindeki artış’ olduğu ifade edildi. “Sepet değerindeki artış, sepete giren ürünlerin artmasından değil, satın alınanlara daha yüksek ödeme yapılmasından kaynaklandı” denildi.

MARKALI ÜRÜNLERİN HARCAMADAKİ PAYI DÜŞTÜ

Rapora göre tüketici geçen yıl daha ucuz ürünlere yöneldi: “Trend olarak bakıldığında ‘markalı ürünlerin’ toplam harcamadan aldığı pay azalırken marketlerin kendilerine özel ürünlerinin ve açık ürünlerin büyümeye etki ettiği görülüyor. Son 12 ayda harcanan paradan indirim marketlerin aldığı pay yüzde 28 seviyesine ulaştı.”

EKONOMİ KÖTÜYE GİDECEK DİYENLERİN ORANI YÜKSELDİ

Vatandaş, 2020’de ekonominin kişisel ve ülke bazında daha iyiye gideceğini düşünmüyor. Çoğunluk kısa vadede değişime inanmıyor. Özellikle şahsi ekonomik durum için ‘daha iyiye gidecek’ diyenlerin oranı yüzde 12’den yüzde 8’e düştü. ‘Daha kötüye gidecek’ fikrindekilerin yüzdesi ise 31’den 33′ yükseldi.

İŞSİZLİK BEKLENTİSİNDE DİKKAT ÇEKEN DEĞİŞİM

Raporda yer alan işsizlik beklentileri de dikkat çekici: 2018’de her 100 kişinin 41’i ‘artar’ derken geçen sene sayı 54’e çıktı.

Giriş tarihine dikkat, emekliliğe mani olabilir

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder