Erdoğan’ın ekonominin ‘fırlayışta’ olduğunu söylemesinin üzerinden sadece bir yıl geçti. Alım gücü eriyen vatandaş harcamalarını kısarken müşterilerini kaybetmek istemeyen marketler ise kredili gıda satışlarına başladı.
BOLD – Erdoğan’ın pahalılıktan market zincirlerini sorumlu tutmasının ardından marketler mi krizden etkileniyor, krizler mi marketlerden kaynaklanıyor tartışması başladı. Tartışmaya açılmayan tek şey vatandaşın geçim sıkıntısı.
Ekonomik kriz nedeniyle vatandaşlar harcamalarını da azalttı. Birleşik Metal-İş Sendikası Araştırma Merkezi (BİSAM) verilerine göre, 2021 Eylül itibarıyla asgari ücretlinin alım gücü artan gıda fiyatları karşısında yüzde 6.2 azaldı.
HER KALEMDE ALIM GÜCÜ DÜŞTÜ
BİSAM’ın Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) üzerinden yaptığı hesaplamaya göre, en fazla alım gücü kaybı yüzde 17.4 ile en çok sıvı ve katı yağda düştü. Sebzelerde alım gücü kaybı yüzde 10.3’e ulaştı.
Gözlem’de yer alan habere göre raporda, asgari ücretlinin geçen yılın aynı ayına göre süt, peynir ve yumurta grubundaki alım gücü kaybının yüzde 8.7 olurken, bu oranın ette yüzde 6.3, meyvede yüzde 3.6, ekmek ve tahıl ürünlerinde ise yüzde 1.7 olduğu belirtildi.
GIDADA KREDİ SATIŞ DÖNEMİ
Halkın alım gücünün düşmesi market zincirlerini harekete geçirdi. Carrefoursa gıda alışverişlerinde yüzde 0 faizli kredili satışlara başladı.
Marketin yeni uygulamasını sosyal medya hesabından paylaşan ekonomi yazarı Ozan Gündoğdu, “Market alışverişi yapmak niyetindesiniz fakat paranız mı kalmadı? Kolayı var, çekin bir market kredisi, dilediğinizce harcayın. Hem de 18 aya kadar taksit imkanıyla. Hard kapitalizm mi borç esareti mi Neo-Liberalizm mi artık adına ne derseniz…” ifadelerini kullandı.
Marketlerin ‘bağlı müşteri’ yaratma çabasında olduğunu söyleyen ekonomist Mustafa Sönmez de, “İyi de her gelene verir mi market? Güvence ister. Bordro ister. Bu, daha çok market bağımlılığı yaratmak için market atraksiyonu. Krediyi aldın mı markete mahkum olursun. Banka limiti dolana, yeni borçlanma imkanı, o başka. Ana Amaç, kredi ile bağlanmış müşteri yaratmak” dedi.
A101 marketler zinciri ise geçen Haziran ayında cep telefonu ve mobilya ürünlerinde kredili satışlara başlamıştı.
İyi de her gelene verir mi market? Güvence ister. Bordro ister.
Bu, daha çok market bağımlılığı yaratmak için market atraksiyonu.
Krediyi aldın mı markete mahkum olursun.
Banka limiti dolana, yeni borçlanma imkanı, o başka.
Ana Amaç, kredi ile bağlanmış müşteri yaratmak. https://t.co/tsCgq8HqAc— Mustafa Sönmez (@mustfsnmz) October 3, 2021
Ekonomi fırlayışta adeta uçuşta! Domateste de kredili satış başladı yazısı ilk önce BoldMedya üzerinde ortaya çıktı.
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder