ÖTV oranlarının yükselmesi sonucunda araç fiyatlarında meydana gelen fiyat artışı araç alım planlarını erteletti. Araç almak için sipariş veren birçok kişi, araç almak için verdikleri siparişlerini iptal etti. Vatandaşlar sıfır araç yerine ikici el araçlara yöneldi.
BOLD – ÖTV düzenlemesinin otomotiv sektöründe oluşturduğu fırtına büyüyor. ÖTV zammı nedeniyle müşteri tarafında sipariş iptalleri özellikle lüks segmentte yüzde 50’lere yaklaştı. Azalan talep sonrası lüks ithal markalar, yurt dışı fabrikalarına verdikleri siparişleri geri çekmeye başladı.
ÖTV ORANLARI YÜZDE 220’YE ÇIKARILDI
Geçen hafta ÖTV matrah ve oranlarında yeni düzenleme yapılmış, Resmi Gazete’de yayımlanan yeni düzenlemeyle birlikte ÖTV’de yeni oranlar belirlenmişti. 1600 cc motor hacminin altındaki otomobillerde vergi matrahında alt sınır 70 bin liradan 85 bin liraya yükselirken, 1600 cc üzerindeki araçların ÖTV oranı artırıldı. 1600-2000 cm³ arası silindir hacmi olan ve matrahı 170 bin TL’ye kadar olan araçlarda yüzde 130 ÖTV, 1600-2000 cm³ arası silindir hacmi olan ve matrahı 170 bin TL üzeri olan araçlarda yüzde 150 ÖTV alınıyor. 2000 cm³ üstü silindir hacmi olan ve matrah sınırı olmayan araçlarda ise ÖTV yüzde 220’ye çıkarıldı.
SİPARİŞ İPTALLERİ YÜZDE 50’Yİ AŞTI
Dünya gazetesinden Aysel Yücel’in haberine göre ÖTV artışları hem markalardan hem de tüketiciler tarafından büyük tepki ile karşılanırken, siparişte ilk günlerden iptaller başladı. Sektör temsilcileri, ÖTV zammı sonrası yüzde 23’ü aşan fiyat artışlarının yaşandığı lüks segmentte talebin önemli oranda azaldığını dile getiriyor. 2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür, “Daha önce üst segment için döviz kuru ve araçların geliş fiyatına göre müşterilerin yüzde 20-30 oranında siparişlerini iptal edebileceklerini söylemiştik. Yeni düzenleme, fiyatları ciddi anlamda etkiledi ve özellikle üst segmentlerde sipariş iptalleri yüzde 50’leri aştı” dedi.
İKİNCİ EL ARAÇLARA YÖNELME OLACAK
Belirsizliklerin bir hafta içerisinde ortadan kalkmasını öngördüklerini belirten Ülgür, “Ancak yeni düzenleme ile birlikte, üst matraha giren lüks ve premium modellerin sıfır olarak satışında ciddi daralma olacak. Her ne kadar pazarda çok küçük bir paya sahip olsalar da, dikkat çekici bir gerileme kaçınılmaz görünüyor. Tüketici, halihazırda kullanmış olduğu aracın segmentin altında bir aracı tercih etmek istemeyecek. Bu yüzden tüketiciler kendi segmentinde kalmak isteyecekler ve sıfır araç yerine nispeten daha düşük fiyatlı ama yüksek donanımlı, model yılı olarak da sıfırına daha yakın yaşlarda ikinci el araçlara yönelecek” dedi.
İKİNCİ EL FİYATLARI YÜZDE 8 ARTTI
Kur farkı ve ÖTV artışı 2. el fiyatlarını ortalama yüzde 8 artırdı. Otomotiv veri analiz şirketi Cardata CEO’su Hüsamettin Yalçın, “İkinci elde fiyatlar zaten sürekli yükseliyordu. ÖTV artışı psikolojik olarak bunu tetikledi. Talep ikinci ele yöneldiği için fiyatlar eylül ayında ortalama yüzde 8 arttı” dedi.
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder