İlk Türk tangosu ‘Mazi Kalbimde Bir Yaradır’ın bestecisi Necip Celal Andel’in 50 yıl açılmamış bir sandıkta bulunan klasik müzik besteleri Kalan Müzik tarafından CD olarak yayınlandı.
BOLD – “1996 yılında, Sultanahmet’te bir evde pek çok fotoğraf ve evrak bulduk. Bir çanta mektup, 7 albüm fotoğraf ve sayfalar dolusu nota. Bir kemancı vardı fotoğraflarda ama tanıyamadım. Ev sahibi de tanımadığını söyledi. Hepsi çatıdaki bir sandıktan çıkmış. Şaşılacak şey… O kadar çok nota sayfası vardı ki ve öylesine özenle yazılmışlardı ki hayran kaldım. Aklıma bir anda Cihat Aşkın’a haber vermek geldi. Cihat Aşkın, memlekette keman işi konusunda bir otorite. E tabii o vakitler telefon falan yok. Birkaç örnek alıp Cihat Hoca’ya götürdüm. Cihat hoca notaları görünce çok heyecanlandı.
– Tekin Bey, bunların devamı var mı? dedi.
– Bir sandık, dedim. Gözlerinin içi parıldadı.
– Gidelim hemen, dedi. Gittik.
Meğer tam bir hazine bulmuşuz. Çakmıyorum ki müzik işinden. Fakat Cihat hoca alıyor bir sayfa mırıldanıyor.
Baktım sahiden nefis ezgiler. Seyyan Hanım isminde bir şarkıcı varmış, ona ait eşsiz fotoğraflar. Sonra sahipsiz mektupların içindeki tarihi vesika niteliğindeki bilgiler…
Dayanamadım, sordum sonunda:
– Cihat Hocam kim yazmış bunları? Kim bu müzisyen?
– Necip Celal, dedi.
Arkadaş tanımıyorum ki… İçimden “Çok güzel” dedim.
Necip Celal’se iyi. Anlamadığımı görünce o ünlü şarkıyı mırıldandı Cihat Aşkın:
“Sevdim bir genç kadını
Ansam onun adını
Her şey beni ona bağlar
Kalbim durmadan ağlar”
Yuh, bu şarkıyı kim bilmez! Tango gibi tango! Çok acayip bir şeyler bulduğumuza bir kere daha ikna oldum. Ev sahibi bunları çöpe atacaktı. Ev temizliği diye giriştikleri işten nasıl bir hazine çıktı! Ev sahibi kadın çok bir para istemedi. – Aman alın götürün de yeter, dedi. Aldık, götürdük. Taksiye yükledik her şeyi.”
Sahaf Tekin Deniz’in iki gün önce yazdığı ve Facebook sayfasında paylaştığı yukarıdaki yazıda bahsedilen notalar artık CD oldu. İlk Türk tangosu ‘Mazi Kalbimde Bir Yaradır’ın bestecisi Necip Celal Andel’in klasik müzik besteleri de vardı ve çalınmıştı. 50 yıldır açılmamış bir sandıkta işte böyle tesadüfen bulunmuştu.
Yayımlanmış tangoları dışında keman ve viyolonsel konçertolarının el yazması notalarının da bulunduğu sandık, bestecinin kız kardeşi Belkıs Özdoğan’ın torunu Nisan Özdoğan Aşkın tarafından açılarak titizlikle tarandı ve ortaya çıkan notalar ünlü keman sanatçısı Cihat Aşkın tarafından projelendirildi.
50 + 11 YIL
Keman konçertosu Tolga Gülen tarafından, viyolonsel konçertosu ise Tolga Zafer Özdemir tarafından yeniden orkestrasyona tabi tutulan eserler ilk kez 2009 yılında Eskişehir’de seslendirilmişti. Viyolonsel konçertosunu Rahşan Apay, Keman konçertosunu ise Cihat Aşkın seslendirmiş ve Anadolu Senfoni Orkestrası, Burak Tüzün tarafından yönetilmişti. Aynı zamanda stüdyo kaydı da yapılan eserlerin ortaya çıkması ise uzun süren bir çalışma sonucu tamamlandı ve kayıtlar 9 Ekim 2020’de yayınlandı. Sandıkta 50 yıl bekleyen eserler, seslendirilmelerinden sonra da raflara çıkmak için 11 yıl bekledi.
Kalan Müzik tarafından hazırlanan CD, Hasan Saltık’ın prodüktörlüğünde yayımlandı. Cumhuriyet tarihinin ilk keman ve viyolonsel konçertolarından olma özelliğini taşıyan eserler müzik tarihi açısından da önemli. Makamsal müzik ile çoksesli yazıyı birleştiren Necip Celal Andel, özellikle viyolonsel konçertosunda bu öğeleri sıkça kullanmış ve eseri devrin en ünlü viyolonsel virtüözlerinden Gaspar Cassado’ya ithaf etmişti. Bu uzun bekleyişten sonra müzikseverlerle kavuşacak besteler, bestecinin de kalbinde yara olmaktan çıkacak.
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder