25 Mayıs 2019 Cumartesi

Bakan, doktorlar doğru iletişim kuramıyor

Günde 300 sağlık çalışanının şiddet gördüğü Türkiye’de Sağlık Bakanlığı “Sağlıkta Şiddete Karşı Eylem Planı” çerçevesinde bir kitapçık hazırladı. Sağlık Bakanı Fahrettin Koca imzalı kitapçıkta sağlıkta yaşanan şiddetin nedeninin doğru iletişim kurulaması olduğu öne sürülerek doktorlar ve diğer sağlık çalışanları iletişim kuramamakla suçlandı.

Genel Sağlık-İş Genel Başkanı Zekiye Bacaksız, Sağlık Bakanlığının “Sağlıkta Şiddete Karşı Eylem Planı” çerçevesinde bir kitapçık hazırladığını hatırlattı. Bakanlığın sağlıkta şiddetin çok boyutlu olduğunu kabul ettiğini hatırlatan Bacaksız, “Bakanlık tarafından hazırlanan kitapçığın Sağlık Bakanı Fahrettin Koca imzalı sunum yazısında “Oluşmuş şiddet olayları incelendiğinde pek çok olayın kaynağının doğru iletişim kurulamaması olduğu veya pek çok olayın da doğru iletişim teknikleri ile ortaya çıkmasının engellenebileceği görülmüştür” denilmektedir.  Sağlıkta şiddete bakış açısı bu olunca, kaçınılmaz olarak suçlu bu iletişimi kuramayan sağlık emekçileri olarak görülecektir. Tüm bedellerini sağlık emekçileri ödüyor olsa bile, caydırıcı hiçbir önlem alınmamış olacaktır. Daha da ötesi, sağlıkta şiddet eğilimleri taşıyanlar için bir başka mazeret daha verilmiş olacaktır ve saldırırken sonrasında kendilerini savunurken “sağlık çalışanlarının yeterince iletişim eğitimi almadıkları” suçlaması yönelteceklerdir.” dedi.

HASTA MÜŞTERİ OLARAK GÖRÜLÜYOR

Kitapçıkta etkili dinleme, öfke kontrolü, stres yönetimi, problem çözme teknikleri gibi konularda verilecek eğitimlerin, sorunların önüne geçeceği ve sağlık çalışanlarını şiddetten koruyacağının varsayıldığını hatırlatan Bacaksız, “Sağlıkta şiddet söz konusu olduğunda iletişim konusu bir durum değil bir sonuçtur. Sağlık hizmetlerinin bütününde çalışanlar ve hizmeti talep edenler arasında yaşananlar, sağlık sisteminin bizzat kendisinden kaynaklanmaktadır. Kışkırtılmış sağlık tüketimi modeli, bir taraftan hastayı müşteri haline getirirken, diğer taraftan da sağlık sektöründeki katma değeri artırmaya yönelik olarak gerçek ihtiyaçlar değil, “Müşteri Memnuniyeti” öne çıkarılmaktadır. Sağlıkta şiddet söz konusu olduğunda da, “Müşteri her zaman haklıdır” sonucu çıkartılmaktadır.” dedi.

HER GÜN 30 ÇALIŞAN ŞİDDETE UĞRUYOR

Günde 30 sağlık çalışanının şiddete maruz kaldığını vurgulayan Bacaksız, “Sağlık sistemini biçimlendiren, yönlendiren ve yönetenlerin sağlıkta şiddet konusunda gerçekçi çözümler üretmesi gereklidir. Genel geçer ve yatıştırıcı yaklaşımlar sorunun çözümünü daha da zorlaştırmaktadır. Ancak öyle görünmektedir ki, sağlık sisteminin organizasyonunda yetki ve güç sahibi olanlar bu konuda oldukça çaresiz kalmaktadır.” dedi.

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder