15 Mart 2019 Cuma

Reyting nasıl ölçülür?

Yıllar boyunca insanların eğlence aracı olan televizyon, bugünlerde yerini yavaş yavaş Netflix ve benzeri platformlara bırakmaya başlamış olsa da halen milyonlarca kişi tarafından izleniyor. Peki televizyon programlarının ne kadar izlendiğini belirleyen şirketler bunu nasıl yapıyor?

Reyting, bir televizyon programının ortalama izlenme oranını gösteriyor. Reklam verenler için bir kriter olarak geliştirilen reyting, tamamen ekonomik amaçlarla ölçülmeye başlandı. Yani bir televizyon programı yapılıyorsa, o programın ne kadar kaliteli olduğundan çok ne kadar izlendiği o programa devam edilip edilemeyeceğini belirliyor.

Reyting ölçümü için ise öncelikle ölçümü gerçekleştirmekle görevlendirilen şirket, illerdeki sosyal yapıları inceleyerek denek olarak kullanılacak ailelerin seçimini yapıyor. Araştırmalar sonucu denek olarak belirlenen ailelerin televizyonlarına “peoplemeter” adlı izleyici ölçüm cihazları yerleştiriliyor. Bu cihazlar, her gece belirlenen saatlerde verileri merkeze gönderiyor.

İzleyicilerin evine kurulan bu sistem, hiçbir ailede uzun süreli kalmıyor. Peoplemeter’ı kullanmaya başlayan izleyicilerin her yıl yaklaşık yüzde 20’si değişiyor. Bunun dışında, düzenli olarak televizyon izlemeyen aileler de sistemden çıkarılıyor. Ayrıca evin sosyoekonomik yapısı da değişiklik gösterdiğinde, örneğin evin çocuğu evlenip evden ayrıldığında kurulan düzenek geri alınıyor.

Bu cihazlar, evdeki her aile bireyi için ayrı bir butonu olan bir kumandayla geliyor. Evde kim televizyon izliyorsa o kişi kendine ayrılan butona basıyor. Buna ek olarak, televizyonun içerisine monte edilen frekans tespit cihazı, kanal geçişlerini takip ediyor ve raporluyor. “Zaman ölçer” adlı cihaz da televizyonun hangi saatlerde açılıp kapatıldığını tespit ediyor.

Yani peoplemeter denilen reyting ölçüm cihazı, frekans tespit cihazı, kumanda ve zaman ölçer olmak üzere üç farklı kısımdan oluşuyor.

Bu cihazları evlere kuran şirketler, ailelerin kendilerini deşifre etmemesi konusunda ciddi anlaşmalar imzalatıyor ve öyle bir durum olduğunda cihazlar hemen geri alınıyor. Üstelik aileler, böyle bir sistemin kurulması için şirketlerden herhangi bir para almıyor. Şirketler, ailelere sadece çok yüksek değeri bulunmayan küçük ev aletleri hediye ediyor.

Reyting ölçümleri dünya genelinde birçok ülkede Nielsen adlı araştırma şirketi tarafından yapılıyor.

Türkiye’de 1989 yılında AGB Anadolu AŞ adıyla ölçümlere başlayan şirket, çalışmalarına ilk olarak 150 hane ile İstanbul’da başlamıştı. Günümüzde AGB Nielsen adıyla hizmet vermekte olan şirket, 2011 yılına kadar çalışmalarını devam ettiriyordu ancak daha sonra Nielsen hakkında ortaya çıkan bazı şaibeli durumlar sebebiyle ölçüm işlemleri için yetki, TNS adlı şirkete devredildi.

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder