27 Nisan 2019 Cumartesi

Ankara tren kazasında ölen makinistler kusurlu bulundu

TCDD Teftiş Kurulu’nun Ankara’da 13 Aralık 2018’de 9 kişinin hayatını kaybettiği, 93 kişinin yaralandığı yüksek hızlı tren (YHT) kazasına ilişkin raporu tamamlandı. TCDD’nin başlattığı idari soruşturma kapsamında hazırlanan rapor, soruşturmayı yürüten Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı ile Ulaştırma Bakanlığı’na gönderildi.

‘SİNYALİZASYON BİTMEMİŞTİ, KAZAYI BEKLİYORDUK’ 

Derya Okatan’ın Artı Gerçek‘te yayınlanan haberine göre, raporda, kazanın, tren teşkil memuru (makasçı) Osman Yıldırım’ın makas değiştirmeyi unutması nedeniyle meydana geldiği belirtiliyor. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Genel Başkanı Hasan Bektaş ise kazanın nedenini sinyalizasyon sisteminin olmamasına bağlıyor.

Rapora dair Artı Gerçek’e konuşan Bektaş, Başkentray projesinin 24 Haziran seçimlerinden önce, AKP iktidarının siyasi şovu amacıyla sinyalizasyon tamamlanmadan açıldığını hatırlattı. Yaptıkları uyarıların dikkate alınmadığını ve beklenen kazanın 13 Aralık’ta yaşandığını belirten Bektaş, şöyle devam etti: “Sinyalizasyon bitmemişti. Kaza olacağını bekliyorduk. 13 Aralık’ta kaza oldu ve 9 kişi yaşamını yitirdi. Bu kazadan hemen sonra Ulaştırma Bakanı ‘sinyalizasyon olmazsa olmaz değildir’ gibi talihsiz bir cümle kullandı. Ve bu olay en alt kademede görevli 4 arkadaşımız üzerine yıkıldı, arkadaşlarımız hala tutuklu. Buradaki suçlular birincisi Ulaştırma Bakanı, ikincisi TCDD’nin üst düzey yöneticileridir. Raporda suçlanan kişiler ise sadece emirleri uygulayan kişilerdir. Bu arkadaşlarımızın yolun açılmasında herhangi bir karar yetkisi yoktur. En alt düzeydeki memurlar, kendilerine verilen görevleri yaparlar.”

YETERLİ EĞİTİM VERİLMEMİŞ

Raporda ayrıca tren teşkil memuru Osman Yıldırım’ın geçici görevle Ankara YHT Garı’nda 20 Ekim 2018’de işbaşı yaptığı ve Yıldırım’a yeterli eğitim verilmediği belirtildi: “YHT Ankara Gar Müdürlüğünce, Osman Yıldırım’a, TCDD İşyerleri İşbaşı ve İntibak Eğitimleri Yönergesi ve Trafik ve İstasyon Yönetimi Servis Müdürlüğü Personelinin Görev Yetki ve Sorumluluklarına Dair 553 numaralı genel emir kapsamında tam olarak eğitim verilmediği, eğitime ilişkin tutulması gereken kayıt ve belgelerin de tutulmadığı, aynı zamanda Yıldırım’a TCDD Modernizasyon Dairesi Başkanlığının 6 Ağustos 2018 tarihli emrinde belirtildiği şekilde M74 numaralı butonlu makas tertibatının kullanılmasına yönelik eğitim verilmesi ve bu durumun belgelendirilmesi gerekirken böyle bir belgenin de tutulmadığı…”

ÖLEN MAKİNİSTLER SUÇLANDI

TCDD’nin raporunda sorumlu gösterilen diğer görevliler ise kazada yaşamını yitiren iki makinist. Raporda, YHT 8. Bölge Müdürlüğünün yayımladığı trafik işletme emirlerinde, trenlerin Ankara Garı-Esenkent yönünde Hat 1’i, Esenkent-Ankara Garı yönünde ise Hat 2’yi kullanacaklarının bildirildiği belirtilerek, makinistler Adem Yaşar ve Hulusi Böler’in yüksek hızlı trenlerin yolun kapanması dışında Hat 1’den seyretmesi gerektiğini bildiği halde, bu durumu sorgulamayıp yanlış hattan giden treni durdurmadıkları belirtildi. Raporda, bunun da kazanın ikinci nedeni olduğu ileri sürüldü.

BTS Genel Başkanı Bektaş, bu iddiaya sert tepki gösterdi: “Hayır, kesinlikle bunu kabul etmiyoruz. Ben bu meslekten gelen birisiyim. Yol o şekilde tanzim edilmiş, makinist o yoldan gider. Niye ben buradan gidiyorum diye sorgulayamaz. Buradaki asıl sorun sinyalizasyon olmaması.”

İLK KEZ ORTA KADEME GÖREVLİLER SORUMLU TUTULDU

Raporda, Türkiye’deki tren kazalarında daha önce hiç karşılaşılmayan bir değerlendirme de yer aldı. Önceki tren kazalarında sadece en alttaki görevliler sorumlu tutulurken, Ankara yüksek hızlı tren kazasında TCDD’nin orta kademe görevlilerinin de sorumluluğu tespit edildi.

Raporda, YHT 8. Bölge Müdürü Duran Yaman, Trafik ve İstasyon Yönetimi Müdürü Ünal Sayıner, Trafik ve İstasyon Yönetimi Müdür Yardımcısı Ergün Tuna, Ankara YHT Gar Müdür Yardımcısı Kadir Oğuz, trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey ve hareket memuru Sinan Yavuz’un kusurlu oldukları bildirildi. Raporda, Sayıner, Tuna ve Oğuz’a kınama cezası verilmesi gerektiği belirtildi.

Hasan Bektaş, bu durumu kamuoyu baskısına bağlıyor, olumlu ancak yetersiz buluyor. Bunun TCDD’nin sorumluluğu kabullenmesi anlamına geldiğini belirten Bektaş, ancak taleplerinin TCDD Genel Müdürü ve Ulaştırma Bakanı’nın yargılanması olduğunu söylüyor. Bektaş, savcılığın söz konusu yetkilileri soruşturmaya dahil edilip etmeyeceğinin henüz bilinmediğini de dikkat çekiyor.

3 KİŞİ TUTUKLU

Soruşturma kapsamında makasçı Osman Yıldırım, hareket memuru Sinan Yavuz ve kontrolör Emin Ercan Erbey tutuklu bulunuyor.

TCDD’nin raporunda, asli kusurlu olarak görülen Osman Yıldırım’ın meslekten men edilmesi gerektiği belirtilirken, talimatlara uymadığı ileri sürülen hareket memuru Sinan Yavuz’a kınama, trene sevk emrini GSM-R telefonundan iletmesi gerekirken dahili telefondan konuşan trafik kontrolörü Emin Ercan Erbey’e uyarma cezaları verilmesi öngörüldü.

kronos

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder