25 Şubat 2021 Perşembe

Milletvekillerine dokunulmazlık tehdidi: 1.300 fezleke bekliyor

Dokunulmazlığın kaldırılması talebiyle 25 milletvekili hakkında hazırlanan 33 fezleke daha Meclis Başkanlığına sunuldu. Bu fezlekelerden 28’si HDP’li milletvekillerine ait. Toplamda ise bin 300’den fazla fezleke Meclis’te bekliyor.

BOLD – HDP’nin kapatılması tartışmaları devam ederken milletvekillerinin dokunulmazlığının kaldırılması talebiyle Meclis Başkanlığına 25 milletvekili hakkında 33 fezleke gönderildi. Fezlekelerin 28’i HDP’liler için hazırlandı.

20 HDP’LİYE 28 FEZLEKE

29 fezlekenin 20’si HDP, biri Demokratik Bölgeler Partisi (DBP) milletvekilinin işlediği belirtilen suçları kapsıyor. İddia edilen suçlar arasında “terör örgütü propagandası yapma”, “suçu ve suçluyu övme”, “suç işlemek amacıyla kurulan örgüte üye olma” ve “halkı kin ve düşmanlığa alenen tahrik” yer alıyor.

CHP’Lİ VEKİLLER İKİNCİ SIRADA

Diğer yandan CHP Milletvekilleri Ali Mahir Başarır’ın fezlekesi “hakaret”, Candan Yüceer’in fezlekesi “ses ve görüntülerin kayda alınması”, Ömer Fethi Gürer’in dosyası ise “basit yaralama” suçunu içeriyor. Demokrat Parti Milletvekili Cemal Enginyurt’un fezlekesinde ise “suç işlemek amacıyla kurulan örgüte üye olma”, “silahlı yağma” suçlamaları yöneltiliyor.

Meclis Başkanı Mustafa Şentop 22 Şubat’ta yaptığı açıklamada “Meclise ulaşan bir fezleke yok. Meclis’te başka fezlekeler de var. Meclise gelince karma komisyona iletiyoruz. Meclise geldiğinde gereken yapılır” demişti. Fezlekeler dün akşam saatlerinde Meclis Başkanlığı’na ulaştı.

ERDOĞAN: ELLER HEMEN İNER KALKAR

Diğer yandan AKP’li Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ise dün partisinin grup toplantısı sonrasında “Süreç neyse bu süreç aynen işleyecektir. Bu konular Meclis’e gelir, Meclis Komisyonları müzakerelerini yapar. Genel Kurul’da da eller hemen iner kalkar” diye konuştu.

HDP FEZLEKELERİ ÖNE ÇEKİLEBİLİR

Gara’da yaşananlar sebebiyle HDP’li vekiller hakkındaki fezlekelerin öne alınabileceği belirtiliyor. Muhtemel bir oylama durumunda siyasi partiler “grup kararı” alamıyor, ancak tutum belirleyebiliyorlar. Dokunulmazlık fezlekelerinin görüşmelerinde, anayasa değişikliği gibi nitelikli çoğunluk aranmadığı için AKP ve MHP’nin oyları, dokunulmazlıkların kaldırılması için yeterli.

Ancak iktidar bloğunun, “millet ittifakı” ortakları CHP ile İYİ Parti’yi karşı karşıya getirebilmek için “dokunulmazlık” dosyalarını siyaseten koz olarak kullanabileceği konuşuluyor.

CHP’de genel eğilim “yargının siyasallaştığı ve büyük ölçüde iktidarın güdümüne olduğu” gerekçesiyle dokunulmazlıkların kaldırılmasına destek verilmemesi yönünde. Bununla birlikte İyi Partili bazı isimler HDP’li vekillerin dokunulmazlığının kaldırılmasına “evet” diyeceklerini açıkladılar.

SÜREÇ NASIL İŞLİYOR?

Süreçte ilk olarak hakkında suç isnadı olan milletvekili hakkındaki dokunulmazlığın kaldırılması talebi Adalet Bakanlığına sunuluyor. Bakanlık, talebi gerekçeli bir yazıyla Cumhurbaşkanlığına, Cumhurbaşkanlığı ise TBMM Başkanlığına iletiyor.

KOMİSYONLARIN KARARLARI ÖNEMLİ

Meclis Başkanlığına gelen fezlekeler ilk olarak “Gelen Kağıtlar” listesinde yayınlanarak Anayasa ve Adalet Komisyonu Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona havale ediliyor. Fezlekeler, Karma Komisyonda bekletilebiliyor ya da komisyonda gündeme alınabiliyor. Fezlekelerin gündeme alınması halinde Karma Komisyon hangi fezlekeye ait dosyayı değerlendireceğine karar veriyor.

Ardından oluşturulan Hazırlık Komisyonu, en geç 1 ay içinde dosyayı inceleyerek raporunu hazırlıyor. Hazırlık Komisyonu, dokunulmazlığın kaldırılması yönünde karar alırsa dosya Karma Komisyona havale ediliyor. Karma Komisyon da 1 ay içinde Hazırlık Komisyonu raporunu ve eklerini görüşerek sonuçlandırıyor.

DOKUNULMAZLIK DEVAM ETTİRİLEBİLİR

Karma Komisyon, dokunulmazlığın kaldırılmasına veya kovuşturmanın milletvekilliği sıfatının sona ermesine kadar ertelenmesine karar verebiliyor. Dokunulmazlığın kaldırılması yönünde karar verilirse, raporları doğrudan Genel Kurul gündemine giriyor. Genel Kurul, raporu kabul ederek dokunulmazlığın kaldırılmasını kararlaştırabileceği gibi, raporu reddederek yargılamanın dönem sonuna ertelenmesine de karar verebiliyor. Erteleme kararı ise milletvekilliği devam ettiği sürece geçerliliğini koruyor.

Genel Kurul’daki oylama genel uygulamaya göre açık olarak yapılıyor. Genel Kurulda dokunulmazlıkların kaldırılmasına ilişkin oylamada, karar yeter sayısı (151) yeterli oluyor. Her milletvekili ve fezleke için ayrı oylama yapılıyor. Bir milletvekili için birden fazla fezlekesi varsa, her biri için ayrı ayrı oylama gerekiyor. Genel Kurul kararından sonra milletvekilinin dokunulmazlığı, söz konusu dosya için kaldırılmış oluyor.

Dokunulmazlığı kaldırılan milletvekilinin dosyası Cumhurbaşkanlığına, oradan da Adalet Bakanlığı ardından da ilgili savcılığa gönderiliyor. Sonrasında ise yargılama süreci kaldığı yerden devam ediyor.

Dokunulmazlığın kalkması milletvekilliğinin kalktığı anlamına gelmiyor. Eğer yargı kararı kesinleşirse o zaman kara Genel Kurul’da okunuyor ve milletvekilliği düşüyor.

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder