Antalya Kültür Sanat’ta (AKS) mart ayında açılan ve bugüne kadar sanatseverlerin yoğun ilgisiyle karşılaşan ‘Bizim Sayfiyelerimiz – Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu’ndan Bir Seçki’ sergisi, 28 Temmuz’da Antalya’daki misafirliğini tamamlıyor.
Sergide Mıgırdiç Civanyan, M. Sami Boyar, Hikmet Onat, Şeref Akdik, Ferruh Başağa, Avni Arbaş, Nejat Melih Devrim, Zeki Faik İzer, Abidin Dino, Behçet Safa, Yalçın Gökçebağ, Turan Erol, Mehmet Güleryüz, Selma Gürbüz, Aydın Ayan, Devrim Erbil, Fikret Otyam, Mustafa Ayaz, Mustafa Pilevneli ve Muhsin Kut gibi Türk resim sanatının pek çok usta isminin eserleri yer alıyor.
Sergiyi ziyaret için çok kısa bir zaman kaldığını belirten Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu Başkanı ve ATSO Eğitim Araştırma ve Kültür Vakfı Başkanı Davut Çetin, “Antalya’da yaşayan ve Antalya’da misafir olarak bulunan herkese, sona ermeden sergiyi görmesini öneriyorum” dedi. AKS’nin bugüne kadar 60 bine yakın sanatsevere ev sahipliği yaptığını da söyleyen Başkan Çetin, “Son olarak merkezimizde yer alan ‘Bizim Sayfiyelerimiz’ sergimiz de büyük ilgiyle karşılandı. Bugüne kadar AKS’de Picasso’dan Andy Warhol’a, Ara Güler’den Yıldız Moran’a pek çok ismi ve eserlerini sergiledik. İlk günden bu yana AKS’de yaptığımız çalışmalar artan ilgiyle sürüyor. Antalya’da artık bir sanat galerisi gezme ve sergileri takip etme kültürü oluştuğunu görüyoruz. Bu doğru bir projeye imza attığımızı bizlere gösteren ve bizleri çok mutlu eden bir şey. Bundan sonraki sergilerde de ilginin daha da artacağını umuyorum” diye konuştu.
Küratörlüğünü Prof. Dr. Burcu Pelvanoğlu’nun, tasarımını Yeşim Demir’in yaptığı sergi 28 Temmuz tarihine kadar ziyaret edilebilecek.
AKS, pazartesi dışında her gün 11.00 ile 19.00 saatleri arasında, perşembe günleri de saat 21.00’e kadar sanatseverin ziyaretine açık.
‘BİZİM SAYFİYELERİMİZ’ VE TÜRKİYE’DE RESİM SANATI
Türkiye’de resim geleneğini başlatan iki koldan biri figür, diğeri de manzaradır. İlginçtir ki, kültürel hayatımıza resim (tasvir) ve sayfiye kültürü aynı dönemde girer. Süreç içinde manzara resmi, görüneni tasvir etmekten görünene duygu katmaya doğru evrilirken; sayfiye kültürü de kendi içinde dönüşür. Mesire yerlerinde kır kahveleri, şehir merkezlerinde açık hava bahçeleri ve plajlar ortaya çıkar. Sayfiye kültürü sosyal hayat tarihinin büyük bir bölümünü oluşturur.
Türk resminde manzara yorumunun entelektüel gelişimini göstermek isteyen sergi, üç bölüm olarak tasarlandı. “Tabiatı Temaşadan Sayfiyeye: Boğaziçi ve Adalar” olarak adlandırılan birinci bölüm, yaşam tarzından siyasal düşünce ve kurumlara kadar tüm dünyada köklü değişimlerin yaşandığı, Endüstri Devrimi’nin sonucu olarak kentleşmenin hızlandığı, İstanbul’da şehir dışı ile bağlantıyı sağlayan düzenli vapur seferlerin başlamasıyla ressam ve edebiyatçıların sıklıkla gittiği sayfiye bölgelerine dönüşen Boğaziçi ve Adalar’ı konu alıyor.
Serginin Anadolu manzaralarına ayrılan “Memlekete Doğru: Türkiye’den Manzara ve Sayfiye Görünümleri” adlı ikinci bölümü, Ankara’nın başkent olması, Erken Cumhuriyet Dönemi’nin Anadolu’yu önceleyen kültür politikaları ve özellikle yurt gezilerine gönderilen ressamların etkisiyle çoğalan Ankara ve Anadolu peyzajlarını bir araya getiriyor.
Soyut sanattan çağdaş sanata doğru bir seçkiden oluşan “Manzaraya Farklı Bakışlar” adlı üçüncü bölüm, çok farklı dönem ve ekollere mensup sanatçıların eserlerini birlikte yorumlama olanağı sunduğu kadar, Cumhuriyet’in kültür politikalarından liberalleşmeye, II. Dünya Savaşı’ndan sonra gelişen sanat ortamı ve Paris Ekolü’ne, Halikarnas Balıkçısı’nın önderliğinde yaygınlaşan Mavi Anadolu gezilerine ve bu gezilerin Türkiye düşünce tarihine etkilerine uzanan sosyal tarih okumalarının izlerini taşıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder