Dolar kurundaki rekor artış döviz kuruna endekslenen Hazine garantili projelerin maliyetini de artırdı. Finans uzmanı Kerim Rota, döviz kurundaki yüzde 5 artışın kamu özel iş birliği ile yapılan projelerde 35 milyar lira ek maliyet oluşturduğunu söyledi.
BOLD – Dolar kuru yükseldikçe kamu özel işbirliği projelerinin bedelleri de artıyor. Finans uzmanı Kerim Rota, Hazine garantili projelerle, Türkiye Cumhuriyeti tarihi boyunca oluşan kamu dış borcunun 1,5 katı kadar döviz taahhüdüne girildiğini belirtti.
Birgün’ün haberine göre; dünyanın en uzun köprüsü olarak tanıtılan Osmangazi Köprüsü’nü Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi, Yüksel ve Göçay Grubunun ortak olduğu Otoyol AŞ işletiliyor. Yap-işlet-devret usulüyle yapılan Osmangazi Köprüsü, 22 yıl boyunca bu şirket tarafından işletilecek. Araç başına 35 dolar artı KDV bedelle yıllık 14 milyon 600 bin adet araç geçiş garantisi verilen köprüden geçiş bedeli 117,9 TL. Söz konusu rakam garanti bedelinin altında bulunuyor.
GARANTİ BEDELİ KATLANDI
Finans uzmanı Kerim Rota, Hazinenin yap-işlet-devret modeli nedeniyle 75 milyar dolarlık taahhüdün altına girdiğini belirtiyor. Rota, şunları söylüyor: “KÖİ projeleri ile, tüm Türkiye Cumhuriyeti tarihi boyunca oluşan kamu dış borcunun 1,5 katı kadar döviz taahhüdüne girilmiş durumda. Bu taahhütlerin çok önemli kısmı da 2010- 2013 yılları arasında gerçekleşti. Döviz kurunun yüzde 5 kadar artması halinde yaklaşık 35 milyar lira ek maliyet oluşacak. Bu sözleşmelerin çoğu yıllar önce yapıldı ve garanti bedelleri o günden bugüne lira bazında katlandı. Türkiye de kişi başı milli gelir 12 bin dolar iken ve ileride 25 bin dolara çıkacağı projeksiyonları ile ihale edilen projeler, bugün geldiğimiz noktada kişi başı 8 bin dolar milli gelire sahip bir ekonomiye ağır yük yüklemekte.
75 MİLYAR DOLARLIK GARANTİ VERİLDİ
Kamu özel işbirliği projeleriyle 75 milyar dolarlık taahhüdün altına girilmiş durumda. Bu projeler içinde aslan payı Karayolu projelerine ait. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı verilerine göre KÖİ projeleri aracılığıyla yapılan karayollarının yatırım bedeli 23,58 milyar dolar. Bunu 19,08 milyar dolarla havalimanları, 18,23 milyar dolarla enerji ve 11,59 milyar dolarla sağlık alanı takip ediyor. Diğer projelerle beraber yatırım toplamı 75 milyar doları buluyor. Böylece dolar kuru arttıkça işletmeci firmalara ödenen tutarlar milyarlarca lira artıyor.”
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder