7 Kasım 2019 Perşembe

81 yaşında tutuklanan Jane Fonda: Beni korkutamazsınız!

Geçtiğimiz ay Washington’daki bir iklim değişikliği protestosu sırasında kelepçe takılarak tutuklanan ünlü oyuncu ve aktivist Jane Fonda hollywoodreporter’a bir röportaj verdi.

BOLD– Seth Abramovitch’e konuşan Fonda aktivizme nasıl başladığından Vietnam Savaşı’na iklim değişikliğinden Başkanlık izlenme listesinde olmasına kadar birçok konuya değindi. Hapiste geçirdiği gece için “Sadece ben ve hamam böcekleri” ifadesini kullanan ünlü oyuncunun röportajından bir bölümü sizlere sunuyoruz.

VİETNAM SAVAŞI DÖNÜM NOKTASI OLDU

İlk ne zaman eylemci oldunuz?

Vietnam Savaşı’nda. Barbarella’yı yaptıktan hemen sonraydı. Amerikalı askerler ile zaman geçirdim ve bana savaş hakkında çok şey anlattılar. İşte o zaman hayatımı değiştirmek zorunda olduğumu biliyordum. Ve bu kolay değildi, çünkü ben yeni doğum yapmıştım. Fakat bir yıl sonra Fransa’daki yaşamımı terk ettim ve savaş karşıtı harekete katılmak için Amerika Birleşik Devletleri’ne geri döndüm. Bu benim aktivizmimin başlangıcıydı. Richard Nixon’ın emriyle 1970 yılında ilk kez tutuklandım.

Bu sırada başkanlık izleme listesindeydiniz?

Evet. Cleveland’daki tutuklama memuru, Beyaz Saray’dan beni tutuklama emri aldığını ve beni uyuşturucu kaçakçılığıyla suçladığını söylemişti.

Vietnam dönemindeki bu protestolardan neler öğrendiniz?

Sana ulaşmalarına izin verme. Saldırıya uğradıkça yere daha sağlam bastım. Onlara beni korkutamayacaklarını göstermek istedim. Aynı zamanda bana aktivizmin içinde yalnız olmamanın, bir hareketin parçası olmanın önemini öğretti. Bilirsin, D.C’ye gelmeye karar verdiğimde, başta tüm öğrenciler olmak üzere tüm büyük iklim örgütlerinin temsilcileriyle tanıştım, çünkü “Hey millet bana bakın!” tarzında D.C.’ye giren ve bir eylemde bulunan ayrıcalıklı bir beyaz film yıldızı olmak istemedim.

Jane Fonda Vietnam Savaşı protestolarında

1970’lerin başındaki aktivizmi bu neslin aktivizmi ile karşılaştırdığınızda neler söylersiniz?

Tarihi, nasıl yazıldığına, filmlere ya da bunun gibi başka şeylere bakarak asla bilemezsiniz. Ancak Amerikan savaş karşıtı hareketi, özellikle de son üç yılı, savaşı sona erdirmede büyük bir rol oynadı. Çünkü Kongre’yi Güney Vietnam’daki Thieu hükümetini desteklediğimiz fonları kesmeye zorladık.

Ama şimdi protesto ettiğimiz şey, her şeyi çevreliyor. Herkesin hayatını, ekonomiyi, sağlığı, ulusal güvenliği… Her şeyi… Gerçek bir felaketle karşı karşıyayız. Bilim, iklim değişikliğinin kontrol edilemez hale gelmesini önlemek için sistemsel değişiklikler yapmak için 11 yılımız olduğunu söylüyor.

Jane Fonda’nın 3 Kasım 1970’teki ilk tutuklanışı

Dördüncü kez tutuklandınız ama ilk kez bir geceyi hapiste geçirdiniz. Buna sebep olan suçlamalar neydi?

Aslında tam hatırlamıyorum. Sivil itaatsizlik, huzuru bozmak, rahatsızlık vermek… Üçüncü kez tutuklanışımdan sonra 2019 Kasım ayı için bana mahkeme tarihi vermiştiler. Mahkeme tarihimden önce tekrar tutuklandığım için, “Geceyi hapiste geçirmek zorunda kalacaksın” dediler.

Peki, geceyi hapiste geçirmek nasıldı?

1970 yılında çok iyi muamele görmemiştim ama o zaman arkamda böyle bir kariyer yoktu. Oysa şimdi “beyaz bir film yıldızı”yım. Ne yapacaklar? İyi davranıldı bana ama açıkçası, şartlar iyi değil. Metal bir levha üzerinde uyumak zorundasınız ve ben neredeyse 82 yaşındayım.

Bunun en rahatsız edici kısmı hapishanedeki insanları görmek ve bu ülkenin sosyal güvenliğe ve zihinsel sağlık hizmetlerine yeterli kaynak ayırmadığını fark etmekti. Çünkü insanların çoğu yoksulluk, ırkçılık ve zihinsel sağlık sorunları yüzünden oradalar. Ve bu beni çok üzdü. 1970’te Cleveland’da, diğer bütün mahkumların beyaz olması ilginçti. Geçen cuma hepsi siyahtı.

Jane fonda ile yapılan röportajın tamamına buradanulaşabilirsiniz.

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder