13 Ocak 2019 Pazar

İstanbul banliyö hatları yapım işinde neler dönüyor?

Gebze – Haydarpaşa ve Sirkeci – Halkalı demiryolu hatlarının yapım işi, defalarca tarih verilmesine rağmen 13 yıldır bitirilemiyor. Halen yandaş müteahhitler Kolin- Cengiz-Kalyon tarafından devam ettirilen yapım işi, şimdi telaşla yerel seçimlere yetiştirilmeye çalışılıyor. Uzmanlar ise önceki gün iki demiryolu aracının çarpışmasıyla gündeme gelen hatta, yeni bir demiryolu faciası yaşanmasından endişe ediyor.

BOLD – İstanbul banliyö hatları diye bilinen ve Marmaray bağlantı hatlarını oluşturan Gebze-Haydarpaşa ve Sirkeci-Halkalı demiryolu hatları, önceki gün iki demiryolu aracının çarpışmasıyla bir kez daha gündeme geldi.

Yapım işini yandaş Kolin-Cengiz-Kalyon firmalarının üstlendiği hatta 2 demiryolu aracı çarpıştı. Kazada 3 işçi yaralandı. Kaza mahalli; 2013’ten beri işletilmeyen banliyö hattının bir parçası olup ilginç bir hikayeye sahip. Bir türlü bitirilemeyen hattın hikayesini, Hüseyin Karaaslan twitter hesabında anlattı.

ŞARK EKSPRESİNİN BAŞLANGICI

Söz konusu hat, meşhur Şark Ekspresi’nin başlangıcını oluşturuyor. Osmanlı’nın ve Türkiye’nin batıya açılan kapısı olarak nam salmış. 1883’ten beri kesintisiz olarak işlemiş olsa da uzun zamandır işletilmiyor ve artık kötü bir şöhrete sahip.

Marmaray projesi kapsamında yer alan ve iyileştirme çalışmaları sebebiyle yapımı süren banliyö hatlarının bir türlü devreye sokulamaması İstanbul halkının tepkisini çekiyor. Sürecin başlangıcıysa aslında 2006’ya dek uzanmakta…

İLK İHALEYİ ALAN FİRMA VAZGEÇTİ

2006’da CR1 adı altında ihalesi yapılan Gebze-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi işini Alstom-Marubeni-Doğuş’un oluşturduğu konsorsiyum (AMD) yaklaşık 863 milyon avroluk teklifle aldı ve sözleşmesi 2007’de imzalandı.

İşin o zamanlar 48 ayda bitmesi planlanıyordu, ancak henüz çok küçük bir kısmı bitmişken konsorsiyum sözleşmeyi “işi mevcut şartlarda yürütemeyeceği” gerekçesiyle 2010 yılında tek taraflı feshetti ve süreç uluslar arası tahkime kadar taşındı.

Fesihle ilgili sürecin durumu belirsizliğini koruyor. Öte yandan TCDD ve DLH arasındaki protokol, kanuna aykırı devir işlemlerinin olduğu iddiasıyla yargıya da taşınmış ve çetrefilli bir süreç sonunda karar ancak 2010 yılının sonunda verilmişti.

YENİ HALEYİ 150 MİLYON FAZLASINA YANDAŞLAR ALDI

Bütün bu gelişmelerin ardından bu kez CR3 adıyla ikinci kez çıkılan hattın ihalesini yaklaşık 1 milyar avroluk teklifle “OHL ve Dimetronic” ortak girişimi yani Kolin – Cengiz – Kalyon ekibi kazandı. İhale 150 milyon avro daha fazla teklifle alınmış oldu. 3 Kasım 2011’de başlanan işin sonunda hattın hizmete alınma tarihi 18 Haziran 2015 olarak belirlenmişti.

Ancak 29 Ekim 2013’te Marmaray’ın tüp geçit kısmı açılmış olmasına rağmen bu iş bir türlü sonuçlanamadı. 2013 yılından itibaren banliyö hatlarının işlemesine ara verilmiş olup çalışmalar sürmekteyken, firmanın ek ödenek talebiyle 2014 ağustos ayında iş bir kez daha durduruldu.

YANDAŞLAR DA İSYAN BAYRAĞI AÇTI

Buna rağmen ilan edilen açılış tarihinin geçerli olduğu ifade edilmişti. İkinci kez, firmalar sözleşme yönetiminden doğan koşullardan tatmin olmadıklarını ilan etti. Sonuçta iş elbette öngörülen tarihte bitmemiş oldu. Çok az bir kısmı tamamlandı olan yine vatandaşa oldu.

KAZANIN SEBEBİ SEÇİM TELAŞI MI?

Buna rağmen 2018 sonunda bitmesi öngörülen proje yine ertelendi ve muhtemelen önümüzdeki yerel seçimlere yetiştirilmesi için çalışmalar aceleyle sürüyor ve kazanın bu acelecilikten kaynaklanıp kaynaklanmadığı şu an muamma.

Son olarak sözleşmenin avro üstünden yapılması ve son dönemde meydana gelen kur artışının bütçeye ek yük getirip getirmeyeceği de sorgulanması gereken bir diğer önemli mesele. Özetle, Marmaray’ın bir parçası olan proje 2006’dan beri 13 senedir tamamlanamadı ve birçok soru işareti barındırıyor.

GECİKMENİN MALİYETİ NEDİR?

Hüseyin Karaaslan, sıralı twitlerini şu sorularla tamamlıyor:

“Projenin maliyetinin ne kadar öngörüldüğü, ne kadara gerçekleştiği, gecikmeden ötürü ne kadar ekonomik zarar oluştuğu sorularını sormak gerek. Soruların cevaplarını yakın zamanda alıp alamayacağımızdan bağımsız olarak işin yerel seçimlere yetişememesi halinde, İstanbul Banliyö Hatları bir daha açılır mı merak ediyorum. Aceleyle açılsa bile 1 ay önceki Ankara faciasının benzerini yaşar mıyız; sormadan edemiyorum.”

Yine sinyalizasyon yok yine kaza!

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder