Uluslararası Basın Enstitüsü tarafından yayınlanan Türkiye’nin ‘Dijital Medya Raporu’, Google’ın kullanıcılarını ağırlıklı olarak, iktidar yanlısı haber kuruluşlarına yönlendirdiğini ortaya koydu. Ancak bir de olumlu gelişme var.
BOLD – Uluslararası Basın Enstitüsü (IPI) tarafından yayınlanan ‘Dijital Medya Raporu’ Türkiye’deki dijital medyaya ilişkin 2 önemli gerçeği ortaya çıkardı. Birincisi arama motoru Google, kullanıcılarını ağırlıklı olarak, iktidar yanlısı olarak nitelenen haber kuruluşlarına yönlendiriyor. İkincisi, bağımsız medyanın dijital erişimi, yine iktidar yanlısı denilen medyanınkiyle kıyaslanabilir bir hacme ulaştı.
Merkezi Viyana’da Uluslararası Basın Enstitüsü’nün Türkiye’de ‘Yeni Ana Akım’ Yükseliyor (Ve Desteğe İhtiyacı Var) başlıklı rapor, IPI Türkiye Ulusal Komitesi Başkan Yardımcısı Emre Kızılkaya ve Gazeteci Burak Ütücü tarafından kaleme alındı.
GOOGLE, ARAMALARIN % 90,6’SINI 3 İKTİDAR YANLISI MEDYA KURULUŞUNA YÖNLENDİRİYOR
Uluslararası Basın Enstitüsü’nün dijital medya raporuna göre Google, yüzde 84’lük payla Türkiye’de arama motoru pazarına hakim.
Rapor, “En yüksek arama hacmine sahip olan haberlerle ilgili aramalarda Google, kullanıcıların yüzde 90,6’sını üç adet iktidar yanlısı haber kuruluşuna yönlendiriyor. Arama motorundan farklı bir algoritmaya sahip olan Google Haberler ise iktidar medyasına yüzde 73,8, bağımsız medyaya ise yüzde 26,2 oranında yer veriyor. Özetle Google; yaygın dijital erişimleri, yoğun sosyal medya etkileşimleri ve kullanıcı tarafında artan talebe rağmen bağımsız medyaya, iktidar medyasına kıyasla çok daha az dijital trafik ve reklam geliri sağlıyor” tespitini yapıyor.
“BAĞIMSIZ MEDYANIN ETKİLEŞİMİ DAHA FAZLA”
Rapora göre, halk daha çok iktidar medyasını tıkladığı için Google algoritması da iktidar yandaşı medya kuruluşlarını öne çıkarmıyor.
Bağımsız medyanın iktidar medyasına kıyasla sosyal medyada etkileşimi yüzde 16 daha fazla. Haberleri daha çok konuşuluyor, daha çok paylaşılıyor. Facebook’ta bağımsız medyaya ait paylaşımlar iktidar medyasına kıyasla beş kat daha fazla.
Yani kamuoyunun ya da kullanıcıların ilgisi bağımsız medyaya daha yüksekken, Google bariz bir şekilde iktidar medyasını öne çıkartıyor.
Ayrıca takipçi sayısındaki artıştan viral içerik sayısına dek hemen her boyutta ve platformda bağımsız medya iktidar medyasından önde. Sadece etkileşim değil erişim açısından da iktidar yanlısı medya son dönemde yerinde sayarken bağımsız yayıncılar erişimlerini hızla arttırıyor.
Raporda, “Türkiye’de bağımsız medyanın dijital erişimi (33,5 milyon aylık kullanıcı), iktidar yanlısı medyanınki (47,8 milyon kullanıcı) ile kıyaslanabilir bir hacme ulaştı” deniliyor.
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder