9 Mart 2021 Salı

Yerli ve milli tank Altay’ın Güney Koreli motoru

Seri üretimi Erdoğan’a yakınlığıyla bilinen BMC firmasına verilen Türkiye’nin ilk yerli üretim tankı Altay’ın motoru ve aktarma sistemini Güney Kore’li 2 firma üretecek. Düşüncesi 1990’lı yıllara kadar giden Altay tankının üretimi AKP döneminde yılan hikayesine döndü.

BOLD – Seri üretimi 2018 yılında AKP’ye yakınlığıyla bilinen BMC firmasına verilen Türkiye’nin ilk yerli üretim tankı olacağı belirtilen Altay tankına yerli motor bulunamadı.

Yaklaşık yüzde 50’si Katarlıların ve yüzde 25’i AKP’li Cumhurbaşkanı Erdoğan’a yakınlığıyla bilinen Ethem Sancak’a ait olan BMC firması, tankın ‘güç paketi’ olarak adlandırılan motor ve aktarma sisteminin üretimi için Güney Koreli Doosan ve S&T Dynamics adlı 2 firmayla anlaşmaya vardı.

BMC’den yapılan açıklamada, “Bu (anlaşmalar) şirketlerimiz ve ülkelerimiz arasındaki stratejik anlayışın sonucudur” denildi.

Türkiye’nin ilk yerli üretim olacağı belirtilen Altay tankı, motoru, aktarma mekanizması ve zırhı ile ilgili belirsizlikler nedeniyle ciddi gecikmeler yaşadı.

2019 yılında Cumhurbaşkanlığı’nın yayınladığı bir belge, Altay tankını 2020 yılı itibariyle Türk Silahlı Kuvvetleri’nin envanterinde olarak göstermişti. 2021 yılında ise bırakın Altay tankının Türk Silahlı Kuvvetleri’n tarafından kullanılmasını, Cumhurbaşkanlığı’nın 2021 yılına ilişkin yatırım programında bile yer almadı.

ALMAN FİRMAYLA GÖRÜŞMELER SİLAH AMBARGOSUNA TAKILDI

BMC, Altay tankında Alman ‘MTU’ motorlarını ve ‘RENK’ aktarma sistemlerini kullanmak istiyordu. Ancak Berlin’in Türkiye’ye uyguladığı silah ambargosu nedeniyle görüşmelerde ilerleme sağlanamadı.

Alman hükumeti, Ankara’nın 2015’de Güneydoğu illerinde başlattığı askeri operasyonlar ve 15 Temmuz 2016’daki darbe girişimi sonrasında demokrasi ve insan hakları alanında yaşanan gerilemelere tepki olarak NATO müttefiki Türkiye’ye silah ihracatını sınırlandırma kararı almıştı.

Berlin ayrıca 2019 yılında Türkiye’nin Suriye’nin kuzeyinde başlattığı Barış Pınarı Harekatı sonrasında adımlarını daha da sertleştirmiş, “Suriye’de kullanılabilecek savunma sanayi ürünlerinin ihracatına onay verilmeyeceğini” duyurmuştu. Almanya, son yıllarda Türkiye’ye deniz kuvvetleri dışında silah ve savunma sanayii ürünleri satmıyor. Almanya’nın ihracat lisansı kısıtlamalarını aşmak için, Güney Koreli firmaların Alman motor ve aktarma sistemlerinin Güney Kore versiyonlarını üreteceği kaydedildi.

GÜNEY KORELİ FİRMANIN AKTARMA SİSTEMİ ‘DAYANIKLILIK’ TESTLERİNİ GEÇEMEDİ

Güney Kore de ‘K2 Black Panther’ tanklarının seri üretiminde motor ve aktarma sistemlerinde yaşanan sorunlar nedeniyle gecikmeler yaşamıştı. K2 Black Panther tanklarının ilk 100 adedinde de BMC’nin de anlaşma imzaladığı Doosan 1500 beygir motor ve S&T Dynamics otomatik aktarma sistemi kullanılmıştı.

S&T Dynamics otomatik aktarma sistemi ‘dayanıklılık’ testlerinde başarısız olunca Güney Kore devleti, ikinci parti teslimatlarda S&T Dynamics aktarma sistemi yerine Alman ‘RENK’ aktarma sisteminin kullanılacağını açıkladı.

ERDOĞAN: 2015 YILINDA SERİ ÜRETİMİNE BAŞLANACAK

Türkiye’nin yerli tank üretme düşüncesi 1990’lı yıllara kadar gidiyor. İsmini Kurtuluş Savaşı komutanlarından Fahrettin Altay’dan alan projenin ilk adımı 2007 yılında atıldı. Otokar firması ile 30 Mart 2007 tarhinde 500 milyon dolar karşılığında tankın dizaynı, geliştirilmesi ve 4 prototip üretilmesi için anlaşma imzalandı. Alt yüklenici firmalar olarak ise Hyundai ROTEM, ASELSAN, ROKETSAN ve Makine Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) belirlendi.

Altay tankı, 15 Kasım 2012 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı, Otokar’ın Sakarya’daki fabrikada düzenlenen törenle tanıtıldı. İki ana prototipi üretilen Altay Tankı için Erdoğan, “2015 yılına kadar seri üretime hazır hale gelecek” ifadesini kullandı. 16 Kasım 2012’de ilk 2 prototip ön kabul testlerini geçti. 7 Kasım 2016’da 4 prototip de Kara Kuvvetleri Komutanlığına teslim edildi.

VE PROJEYE AKP MÜDAHALESİ

Projenin dizayn, geliştirme ve prototip üretimini gerçekleştiren Koç Holding’e ait Otokar firması 2008 yılı itibariyle içerisinde zırhlı araçların da bulunduğu 25 bin askeri araç üretmiş bir şirket olarak ihalede ön plana çıkıyordu.

Prototiplerin teslimatı sonrası 2012 yılı Kasım ayında basına konuşan Otokar firması yöneticisi Ali Koç, tankın seri üretimi için bütün altyapı planlama ve programlamasını yaptıklarını; ihale tekliflerinin kabul edilmesi durumunda 18-22 ay içerisinde seri üretime geçebileceklerini açıkladı.

Otokar firması tankın geliştirilmesi sırasında 15 Ekim 2010 tarihi itibariyle şu anda sorun olan tankın motoru  ve aktarma sistemi için Alman MTU ve RENK firmaları ile sözleşme imzalamıştı.

DEMİR: 18 AY SONRA İLK TANK TESLİM EDİLECEK

Ancak seri üretim ihalesi bu konuda tecrübesi olmayan ve AKP’li Cumhurbaşkanı Erdoğan’a yakınlığıyla bilinen Katar ortaklı BMC firmasına verildi. 9 Kasım 2018’de, Savunma Sanayii Başkanlığı ile BMC arasında seri üretime ilişkin sözleşme imzalandı. Savunma Sanayi Başkanı İsmail Demir sözleşme imzalandığı tarihte sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, “İlk ALTAY tankı 18 ay sonra KKK’ya teslim edilecek. Hayırlı olsun” diye yazmıştı.

Dönemin Milli Savunma Bakanı Nurettin Canikli de “Milli Tank Altay’ın motorunun da yerli olmasını planladık. Tank seri üretimine 2019 sonu 2020 başında başlayacağız” demişti.

TANK PALET FABRİKASI BMC’YE TAHSİS EDİLDİ

Altay tankının seri üretim ihalesini 2018 yılında alan BMC firmasının bu konuda tecrübesi, yeterliliği ve deneyimi olmadığı gerçeği zamanla ortaya çıktı.

BMC’nin yüzde 49,9’u Katarlılara, yüzde 25,1’i Talip Öztürk’e, yüzde 25’i Ethem Sancak’a ait.

BMC’nin seri üretimi gerçekleştiremeyeceği ortaya çıkınca AKP hükumeti Türk devletinin bütün kaynaklarını firma için seferber etti.

BMC’ye İzmir Karasu’da 2 milyon metrekare hazine arazisi bedava tahsis edildi. Ayrıca şirkete KDV istisnası ve nitelikli personel maaş desteğine kadar ‘süper teşvik’ sağlandı.

Sakarya’da Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na ait Tank-Palet Fabrikası 50 milyon dolar yatırım şartıyla 25 yıllığına BMC firmasına tahsis edildi.  Fabrika, işçisiyle, mühendisiyle beraber BMC’ye devredildi.

Türk Ordusu’na ait bir tesisin Katar’ın çoğunluk hisselerine sahip olduğu firmaya tahsis edilmesi kamuoyunda büyük tartışmalara sebep oldu.

PROJE 2 YIL BOYUNCA DURDU

2018 yılında seri üretim ihalesini BMC’nin alması sonrasında ilk ‘yerli ve milli’ tank projesi Altay’la ilgili çalışmalarda yaklaşık 2 yılda hiçbir somut gelişme görülemedi.

2015 yılında seri üretime hazır hale gelecek denen ve Türkiye’nin kritik savunma programlarından birisi AKP’nin siyasi hesapları ve ‘yandaşları besleme’ siyasetinin sonucu şu anda 6 yıl gecikmiş durumda.

Güney Koreli firmaların Altay tankında kullanılması düşünülen Alman ‘MTU’ motorlarının ve ‘RENK’ aktarma sistemlerinin Kore versiyonlarını üreterek Türkiye’ye satacağı belirtiliyor.

Ancak 2019 sonbaharından beri Türkiye’ye deniz kuvvetleri dışında savunma sanayii ürünü satmayacağını açıklayan Almanya’nın ‘MTU’ motorlarının ve ‘RENK’ aktarma sistemlerinin Kore versiyonlarının üretimine ve Türkiye’ye satışına izin verip vermeyeceği de belli değil.

AKP’nin dış politikasının maliyeti: Savunma sanayii ambargolarla eziliyor

medyabold

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder