En çok zarar eden kamu kurumlarının başında gelen TCDD’de vurgun son yıllarda katlandı. Yapımı 11 yıldır süren Adapazarı’ndaki Arifiye Karasu Demiryolu Projesi, TCDD’nin neden zarar ettiğini gözler önüne serdi. Yüzde 23’ü tamamlanan hattın metresine 122 bin lira ödendiği ortaya çıktı.
BOLD – 2010 yılında 360 milyon TL bedelle ihale edilen Adapazarı’ndaki Arifiye Karasu Demiryolu Projesi’nin yalnızca dörtte biri tamamlandı. 825 milyon TL ödenen hattın yüzde 23’ü tamamlanırken, hattın bir metresinin bedeli 17 bin 500 doları (122 bin lira) buldu.
25 AYDA YAPILACAKTI, 11 YILDIR BİTİRİLEMEDİ
Birgün’den Hüseyin Şimşek’in haberine göre 11 yıldır yapımı süren Adapazarı’ndaki Arifiye Karasu demiryolu hattıyla ilgili ihale ve sonrasındaki süreci araştıran CHP Enerji Politikaları’ndan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, ödenen tutarın rekor seviyeye ulaştığını tespit etti. 2010 yılının kasım ayında, 25 ayda bitirilmesi koşuluyla 360 milyon TL bedelle ihale edilen hatla ilgili kamu ihale mevzuatına ve sözleşmeye aykırı biçimde pek çok işlem yapıldığını kaydeden CHP’li Akın, metre başı 122 bin TL ödendiğini ortaya koydu.
DÜNYA ORTALAMASININ 6 KATINA MAL EDİLDİ
Hatla ilgili çıkan anlaşmazlıklar üzerine konunun yargıya taşındığını, 2012 ile 2018 tarihi arasında 11 ayrı değişik hakediş kapsamında firmaya toplam 825 milyon 138 bin 153 TL ödendiğini ifade eden CHP’li Akın, “2011, 2018 yılları arasındaki ortalama dolar kuruna göre hesapladığımızda bir kilometrenin maliyeti 17,5 milyon dolar oluyor. Başka bir deyişle hattın bir metresinin maliyeti 17 bin 500 doları buluyor. Yazık, günah. Böyle bir israfın örneği yok. Dünya genelinde çift hatlı demiryolu yapım maliyeti olarak kilometre başına en fazla 3 milyon dolar tutarında bir maliyet kabul ediliyor. Buna göre bu demiryolu hattının maliyeti ortalamanın 6 kat üzerine mal edilmiş durumda” dedi.
73 MİLYON YERİNE 825 MİLYON ÖDENDİ
Firmaya fazladan ödeme yapıldığının altını çizen Akın, “73 kilometre uzunluğundaki hat için belirlenen tutar 360 milyon lira. Hattın yüzde 23’ü tamamlandığı için ödenmesi gereken tutar 73 milyon lira olmalıydı. Ancak bakanlık 8 yılda 825 milyon lira ödemiş. Bu durum, Sayıştay tarafından da tespit edildi. 752 milyon lira fazladan ödenmiş. Ancak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı konuyla ilgili soru önergemize verdiği yanıtta böyle bir ödeme yaptığını kabul etmiyor. Bakanlık Sayıştay’ı yalanlıyor. Biz Sayıştay’a mı inanalım, Bakanlığa mı? Kim doğru söylüyor?” dedi.
10 YILDA 17.3 MİLYAR LİRA ZARAR ETTİ
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın yayımladığı kamu işletmeleri raporları verilerine göre, personel maaşlarını ödeyemeyen TCDD’nin zararı son yıllarda katlanarak arttı. Son 5 yılda 11,7 milyar TL zarar eden TCDD’nin zararı, son 10 yılda 17,3 milyar TL’ye ulaştı. TCDD 2010’da 866 milyon, 2011’de 733 milyon, 2012’de 877 milyon, 2013’te 1 milyar 280 milyon, 2014’te 1 milyar 874 milyon, 2015’te 2 milyar 98 milyon, 2016’da 2 milyar, 2017’de 2 milyar lira, 2018’de 2,5 milyar TL, 2019’da 2.5 milyar lira zarar etti. Açıklanmayan 2020 zararın ise daha fazla olması bekleniyor.
medyabold
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder